Monday, March 18, 2013

durian di kebun bapak ku

Entry nieh sebenarnya lama dah nak buat tapi baru sekarang aku ada kesempatan. Ini adalah gambar-gambar pemandangan sewaktu musim buah buahan tahun lepas. Ini merupakan musim buah buahan yang paling best aku penah rasa selama aku hidup atas dunia nieh, sebab semua pokok durian atas kebun bapak aku berbuah lebat kesemuanya.


ini buah durian bewarna hijau. Aku panggil durian nieh durian hijau

ni pun durian hijau jugak

lain sikit, ni durian kuning

durian lagi
Waktu ni memang best, setiap hari bapak aku berulang dari rumah ke kampung untuk jenguk pokok durian. Selalunya kami gerak daripada rumah pukul 5.15am, sebab jarak dari rumah ke kebun dalam 45 minit perjalanan menaiki kereta. Kalau sampai lambat takut durian hilang di ambil orang. Bapak aku kata, durian yang hilang tuh dia halalkan aje


dan lagi, ni mak aku ngah angkut durian untuk bagi aku makan  hehehhe
Mak akuler orang paling kuat dalam family aku untuk mengutip durian. Kalau tak ada mak aku susah kitaorang. Yelah, sapa lagi nak di harap nak bukak durian nieh seterusnya dibuat tempoyak kegemaran ramai. So, aku berdoa kepada Allah supaya pokok-pokok durian bapak aku nieh menjadi lagi sepertimana kejadiannya tahun lepas. Ok, itu jerk aku nak citer.

No comments: