Sunday, March 17, 2013

pokok timun jepun yang boleh di tanam di Malaysia


Timun jepun adalah salah satu tumbuh-tumbuhan yang agak mahal di Malaysia. Alhamdulillah aku dah berjaya menanam sepokok pokok timun jepun yang agak sihat dan berjaya mengeluarkan sebiji buah timun jepun yang agak sihat jugak. Seronoknyerk hanya Allah yang tahu.

pokok timun jepun kesayanganku, adik aku kate nieh  pokok  ' Zuccini '  betui ke idak  korang check kat tenet sendiri, hehehhe. Tapi aku rase 'Zuccini' ngan timun jepun adalah berbeza


Sebab apa aku gembira, sebab ini pokok timun jepun pertama yang aku tanam. Aku kalau stress aku cepat-cepat keluar rumah tengok pokok timun aku nieh, lepas jerk sesaat dua aku nengok pokok timun terus aku rase happy, hahahha.

Kalau korang tak caye pegi tanam pokok timun korang sendiri. Aku nieh memang pencinta tumbuh-tumbuhan terutamanya sayur-sayuran dan tumbuh-tumbuhan. Tapi yang aku paling suke tumbuh-tumbuhan yang mengeluarkan buah.

Cara-cara aku tanam pokok timun jepun ini adalah aku buat anak benih dulu dalam pasu. Then, after 5 hari macam tuh hiduplah pokok timun nih 7 pokok. After 1 week dalam pasu, aku ubah lak kat atas tanah (note: bukan aku yang ubah mak aku yang ubahkan). Waktu nieh yang problem, daripada 7 pokok yang hidup kini hanya tinggal sepokok jerk yang hidup.

pokok timun yang berusia 5 hari

Aku rase pokok timun nieh mati akibat persaingan hidup yang terlalu sengit, yelah pokok timun aku nieh bermati-matian berlawan ngan siput babi. Maka tinggalah sepokok timun jepun aku. Alhamdullilah…


pokok timun jepun yang berusia 50 hari

So, sekarang aku menunggu hari untuk makan buah timun jepun aku yang pertama. Macam menunggu hari baby keluar lak. Next entry pasal tumbuh-tumbuhan maybe pasal jambu madu belakang rumahku, nantikan...

No comments: